Het einde van 2018 is in zicht. Landelijk hebben we dit jaar weer grotere stappen gezet in het uitbreiden van diverse repeater opstellingen. Veel onderwerpen zijn door het jaar meerdere malen aan de orde gekomen. Wij mogen stellen dat we veel hebben mogen realiseren in 2018!

Activiteiten & Evenementen

Afgelopen jaar hebben we samen met de WhiskyOscar Wereldomroepers op de radiomarkt in Rosmalen gebivakkeerd.
Het was een mooie gelegenheid, waarbij we een hoop belangstelling hebben gehad voor ons repeater netwerk.
We waren zelfs voorzien van petjes, shirts, en vesten, dus we waren goed herkenbaar. Ook waren we live met onze 360cam op YouTube.

We hebben er erg van genoten en kijken in ieder geval uit naar volgend jaar. We danken iedereen die dit voor ons heeft mogelijk gemaakt!

Ontvanger Nieuws!

In 2018 zijn er diverse bewegingen geweest bij diverse ontvangersstations. Er zijn er een aantal bij gekomen, maar helaas ook een aantal vertrokken. Dit laatste vinden wij natuurlijk erg jammer, maar laten ons daar niet van weerhouden om lekker verder te gaan.

De volgende ontvangers zijn er in 2018 bijgekomen:

-Grave
-Nieuwegein
-Gouda
-Hoogvliet
-Raamsdonkveer
-Oss
-Maarheeze
-Venlo

En dan beschikt WRLP nu in het totaal 25 ontvangstlocaties:
Smilde, Bovenkarspel, Kampen, Lelystad, Hellendoorn, Zutphen, Ede, Leusden, Grave, Amsterdam, Nieuwegein, Gouda, Zoetermeer, Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Den Haag, Hoogvliet, Raamsdonksveer, Waalwijk, Oss, Maarheeze, Venlo, Sittard, Beek en Kamperland

Onze vriendelijke dank gaan uit naar de locatiebeheerders en repeaterbeheerders. Dankjewel. Met jullie steun bouwen we collectief verder een landelijke repeater-dekking.

Zender Nieuws!

Zonder zenders geen dekking! Wij hebben dit jaar weer hard gewerkt om het repeater netwerk landelijk uit te rollen, het had hier en daar wat voeten in de aarde nodig, maar het resultaat mag er zijn!
Zo mochten wij het afgelopen jaar, de volgende zender locaties in gebruik nemen:.

-Raamsdonksveer
-Lelystad
-Harmelen
-Venlo

En dan beschikt WRLP nu in het totaal 15 zenderlocaties:
Smilde, Bovenkarspel, Lelystad, Kampen, Zutphen, Leusden, Harmelen, Den Haag, Rotterdam, Raamsdonksveer, Maarheeze, Venlo, Sittard en Veere

Mede door deze zender opstelpunten kunnen wij een landelijk dekkend netwerk waar gaan maken, daarom danken wij iedereen die iets heeft bijgedragen bij dit prachtige repeater-netwerk!

In Memoriam

Tot ons grote verdriet hebben we ook afscheid moeten nemen van repeater bouwer John (19WO1997) uit Tilburg.
John was zeer actief bezig om een aantal repeaters te bouwen en On-Air te krijgen. We missen je John!

WRLP gaat intercontinentaal!

In de afgelopen jaren hadden wij al een grote wens om het repeater netwerk uit te breiden naar Curaçao.
Curaçao is een eiland in de zuidelijke Caraïbische Zee, voor de kust van Venezuela. Met het onbewoonde Klein Curaçao is Curaçao een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden.

Mast “Ontvangersite Willemstad”

Afgelopen jaar kregen wij een aangename mail binnen van Sherman en Sergio. Toen werd de droom ineens werkelijkheid! WRLP krijgt een full-duplex opstelling in Curaçao!
Welkom Curaçao!

De techniek achter de opstelling in Curaçao was nog een aardige uitdaging. Zo zitten we met een behoorlijk tijdsverschil, dus hebben we de repeater besturing voor het opstelpunt in Curaçao moeten verbouwen, dit had nog wat voeten in de aarde nodig om het allemaal te laten functioneren, de repeater in Curaçao werkt ook als standalone repeater opstelling mocht de verbinding tussen Nederland wegvallen.

De uitbreiding naar Caraïbisch Nederland biedt een prachtige aanvulling voor 27MHz gebruikers aan beide zijden van de ruime sop. WRLP spreekt dan ook de wens uit dat dit 27MHz gebruikers aan beide zijden dichter tot elkaar brengt; wie weet welke spontane activiteiten dit tot gevolg kan brengen. Het is op Curaçao zes uur vroeger dan in Nederland.
Wij wensen alle gebruikers veel radio plezier toe!

Onze danken gaan uit naar Sherman en Sergio! Dankjewel voor de prachtige repeater opstelling, en de prettige samenwerking!

WRLP Infrastructuur

Donderdag 4-oktober hebben wij één van de WRLP hypervisor servers verhuist naar een nieuwe locatie.
Deze locatie heeft een betere netwerk voorziening op het draadloze netwerk waar wij dankbaar gebruik van mogen maken.
Mede daardoor zal de connectiviteit stabieler zijn/worden naar de macro opstellingen die primair aangesloten zijn op het draadloze en het bedrade netwerk in Nederland.

Omdat er in het verleden veel dingen gewijzigd zijn binnen het WRLP repeater netwerk, is er steeds meer vraag naar meer dekking.
Dan is het ook zaak dat we moeten denken aan strategische opstellocaties voor de nodige router/repeater controllers, om de vertraging tussen de locaties zo laag mogelijk te houden.
Helaas gaat dit niet altijd zonder enkele slag of stoot, en valt soms iets uit.

Ook hebben we in de afgelopen tijd hard gewerkt om de repeater besturing op te splitsen in regio’s.
Dit is nog een lopend project, en dat zal in de komende maanden worden uitgerold op het repeater-netwerk.
Wij hebben hiervoor gekozen, zodat we dan de werkbelasting kunnen verlagen en daardoor nog veel meer opstelpunten kunnen realiseren, om uiteindelijk een compleet landelijk dekkend netwerk te kunnen bouwen.

Helaas om dit alles te kunnen faciliteren, kost het netwerk ook een heleboel centjes, aangezien wij geen vaste inkomstenbron hebben is de financiële zekerheid van het WRLP netwerk niet altijd gewaarborgd. Beleeft u ook veel plezier van het WRLP netwerk? Doneer dan graag! 🙂

Werkzaamheden december

Ook gaan de werkzaamheden in december gewoon door, en hebben we een aantal dingen mogen realiseren.

Zenderlocatie Harmelen

We zijn in de afgelopen periode in Harmelen druk bezig geweest met het realiseren van een zender opstelpunt met een mogelijk backup ontvanger, mocht de ontvanger in Nieuwegein buiten werking zijn. Ook hebben we in Harmelen een point-to-point link gerealiseerd om de continuïteit te garanderen. En kunnen we daarmee Utrecht deels al verwelkomen op het prachtige repeater-netwerk. We willen in aankomend jaar Utrecht helemaal dekkend gaan maken.

Ook zijn we afgelopen maand druk bezig geweest met diverse straalverbindingen om ontvangers- en zenders onafhankelijk van internet te laten functioneren.
Zo hebben we op 23 december nog de zender locatie van Rotterdam aangesloten via een point-to-point.

Point-to-point links Rotterdam

Kerstgroeten van WRLP Repeater Nederland!

Zoals je hebt kunnen lezen hebben we in het afgelopen jaar een hoop zaken mogen volbrengen. Het afgelopen jaar hebben we hard achter de schermen gewerkt aan het WRLP repeater

systeem. Zoals al eerder bekend gemaakt zijn we binnen dit project bezig met een professionaliserings- traject. De ervaringen van de afgelopen jaren en de opzet die er hiervoor is ontwikkeld heeft geleid tot het inslaan van een geheel nieuwe weg die de toekomst voor dit project moet verbeteren en verstevigen.

Gelukkig werken wij niet voor niks zó hard verder aan het repeater-netwerk. Zo zijn er een impuls aan gebruikers die de hobby weer opnieuw opgepakt hebben, en lijkt er weer een nieuw leven te komen aan de ouderwetse 27mc “bakkies hobby” maar dan in een moderne technologische tijdperk waarbij de communicatie niet meer aan het einde van de straat ophoud maar er landelijke verbindingen mogelijk worden.

Door de activiteiten van het WRLP repeater-netwerk die in het afgelopen jaar flink zijn toegenomen is het voor het WRLP team van essentieel belang dat de financiële zekerheid voor het repeater netwerk gegarandeerd is. Als repeater-netwerk zijnde heeft WRLP geen vaste inkomstenbron en zijn wij geheel afhankelijk van sponsoring en donaties. Ook in 2019 zullen de kosten aanzienlijk meer worden doordat wij het netwerk nog meer willen gaan uitbreiden, verbeteren, en vooral professionaliseren zodat er in de toekomst een landelijke dekking is door heel Nederland.

Wij danken iedereen, en in het speciaal onze donateurs en sponsoren en een grote groep enthousiasten gebruikers die het repeater-netwerk steunen in het succesrijke 2018! namens alle vrijwilligers van het WRLP repeater-netwerk wensen wij iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig en zenderrijk 2019!

2 thoughts to “WRLP Jaaroverzicht 2018!

• C.J. van der Zijden

Ik blijf graag op de hoogte van de vorderingen en wens jullie daar veel succes mee

Beantwoorden
  • Edwin van de Worp