Het einde van 2017 is in zicht. Landelijk zijn er het afgelopen jaar grote stappen gezet in het uitbreiden van diverse repeater opstellingen. Veel onderwerpen zijn door het jaar heen meerdere malen aan de orde geweest. Wij mogen stellen dat we dit jaar weer veel hebben mogen bewerkstelligen voor de 27mc gebruikers.

Activiteiten & Evenementen

Afgelopen jaar hebben we samen met de WhiskyOscar WereldOmroepers, op verschillende radio markten mogen bivakkeren. Het waren mooie gelegenheden, waarbij we een hoop belangstelling hebben gehad voor ons WRLP repeater-netwerk. We zijn zelfs voorzien van petjes, shirts en vesten, dus we waren goed herkenbaar. We hopen dat we hierdoor weer een paar nieuwe repeaters in ons netwerk kunnen verwelkomen. We hebben er erg van genoten en kijken in ieder geval alweer uit naar volgend jaar. We danken iedereen die dit voor ons heeft mogelijk gemaakt.

Ook waren wij het afgelopen jaar nog meer samen met de WhiskyOscar Wereldomroepers,

Wij waren te gast bij het WhiskyOscar veldweekend, zo was het WRLP team van 2 tot 5 juni aanwezig op het veldweekend van de WhiskyOscar vereniging. Tijdens de veld-dagen werd er gebruik gemaakt van de welbekende portabel repeater. De portabel repeater zet WRLP in tijdens evenementen, radiomarkten of andere aan-gelegenheden.

Ontvanger Nieuws!

Er gebeurde nog meer in 2017. Wij hebben wel liefst 14 nieuwe ontvangers in gebruik mogen nemen!

-Groningen
-Hellendoorn
-Bovenkarspel
-Ede
-Sittard
-Amsterdam
-Kerkrade
-Kamperland
-Tilburg
-Geertruidenberg
-Waalwijk
-Den Haag
-Rotterdam
-Capelle aan den IJssel

En dan beschikt WRLP nu in het totaal 26 ontvangstlocaties:
Groningen, Smilde, Den Helder, Bovenkarspel, Lelystad, Kampen, Hellendoorn, Vriezenveen, Amsterdam, Leusden, Zutphen, Silvolde, Ede, den Haag, Zoetermeer, Rotterdam,
Capelle aan den IJssel, Rijswijk, Schiedam, Geertruidenberg, Waalwijk, Tilburg, Sittard, Beek, Kerkrade, Kamperland

Onze vriendelijke danken gaan uit naar de locatiebeheerders en repeaterbeheerders. Dankjewel. Met jullie steun bouwen we collectief verder een landelijke repeater-dekking.

Zender Nieuws!

Zonder zenders geen dekking! Wij hebben dit jaar weer hard gewerkt om het repeater netwerk landelijk uit te rollen, het had hier en daar wat voeten in de aarde nodig, maar het resultaat mag er zijn!
Zo mogen wij het afgelopen jaar de volgende zender locaties in gebruik nemen:

-Bovensmilde
-Bovenkarspel
-Lelystad
-Kampen
-Vriezenveen
-Ede
-Den Haag
-Rotterdam
-Tilburg
-Beek
-Kerkrade
-Veere

Mede door deze zender opstelpunten kunnen wij een landelijk dekkend netwerk waar gaan maken, daarom danken wij iedereen die iets heeft bijgedragen bij dit prachtige repeater-netwerk!

Nieuws uit Zuidwest Nederland!

Afgelopen jaar is het WRLP team ook druk bezig geweest in Zuidwest Nederland.
Hierdoor is mede het dekkingsgebied fiks verbeterd.

Na deze bezigheden zijn er wat nieuwe uitdagingen op tafel gekomen. Zo hebben we nu op sommige plekken wat problemen met het zogeheten: “co-channel interferentie
Je kunt het zien als 2 fases die op de ontvanger binnenkomen. De ontvanger zit in een overlappingsgebied. Niet alle zenders zijn dan even sterk, daardoor wordt de timing van iedere zender hoorbaar daardoor komt het audio in het midden van zo’n overlappingsgebied niet gelijk aan, maar dit hoeft dus niet precies midden of tussen twee zenders te zijn. Hierdoor is de onderlinge invloed van meerdere zenders op elkaar maximaal. Op sommige plekken is het signaal niet meer te verstaan, laat staan te volgen.

Dan is het zo dat er bij WRLP in Zuidwest Nederland meerdere zenders actief zijn waar een groter overlappingsgebied is dan we van te voren voor ogen hadden.

Binnenkort gaan we verder met het onderzoeken van co-channel, en de mogelijkheden voor de 27MHz CB band. Doorgaans kun je een 10MHz en een 1PPS signaal (GPSDO) zo aansluiten op een repeater base station. Helaas werkt dit niet op een “standaard” 27MHz CB tranceiver. Wel is audiosynchronisatie mogelijk via een GPS ontvanger.

De WRLP Repeater App!

foto van WRLP Repeater System Nederland.

In de ontwikkelingsgang van het WRLP Repeater-netwerk zijn wij het afgelopen jaar niet alleen druk met uitbreidingen en verbeteringen bezig geweest, maar knutselde wij ook verder aan de gebruikers omgevingen die wij beschikbaar stellen aan onze repeater gebruikers.

De app is te downloaden in de Google Play store onder de naam: WRLP CB Repeater

Het rack van de serverlocatie en tevens de repeaterlocatie “Rijswijk”

Het WRLP Serverpark

In het afgelopen jaar zijn er veel dingen gewijzigd binnen het WRLP repeater-netwerk. Zo zijn er ook behoorlijk veel zaken geprofessionaliseerd in het afgelopen jaar.
Zo hebben we in de afgelopen tijd veel gewerkt aan 24×7 bereikbaarheid van diverse systemen, zodat WRLP geen down time meer kent.
Wij hebben in het afgelopen jaar een degelijke voorwaartse stap kunnen zetten naar een stabiele omgeving, dit ging niet altijd zonder slag of stoot.

Wil je meer weten over hoe het repeater systeem technisch in elkaar steekt? kijk dan eens op de pagina “Systeem

WRLP Wiki pagina’s op cbrepeater.nl

Wij hebben in de afgelopen tijd veel vragen ontvangen van diverse repeater gebruikers over diverse functies die het repeater netwerk biedt aan zijn gebruikers.
Wij hebben een verhelderende uitleg voor iedereen die gebruik wilt maken van de functies die het repeater netwerk biedt.

Wij hebben een wiki afdeling toegevoegd op onze website (cbrepeater.nl), waarin wij zowel technische informatie ter kennis geven als verdere gebruikers informatie.
De meeste informatie die wij vrijgeven kan je in veel gevallen helpen bij het gebruik van de repeater.

De wiki afdeling vind je in het hoofdmenu boven aan de website, maar ook op deze link klikken.

Kerstgroeten van WRLP Repeater Nederland!

Zoals je hebt kunnen lezen hebben we in het afgelopen jaar een hoop zaken mogen volbrengen. Het afgelopen jaar hebben we hard achter de schermen gewerkt aan het WRLP repeater systeem. Zoals al eerder bekend gemaakt zijn we binnen dit project bezig met een professionaliserings- traject. De ervaringen van de afgelopen jaren en de opzet die er hiervoor is ontwikkeld heeft geleid tot het inslaan van een geheel nieuwe weg die de toekomst voor dit project moet verbeteren en verstevigen.

Gelukkig werken wij niet voor niks zó hard verder aan het repeater-netwerk. Zo zijn er een impuls aan gebruikers die de hobby weer opnieuw opgepakt hebben, en lijkt er weer een nieuw leven te komen aan de ouderwetse 27mc “bakkies hobby” maar dan in een moderne technologische tijdperk waarbij de communicatie niet meer aan het einde van de straat ophoud maar er landelijke verbindingen mogelijk worden.

Door de activiteiten van het WRLP repeater-netwerk die in het afgelopen jaar flink zijn toegenomen is het voor het WRLP team van essentieel belang dat de financiële zekerheid voor het repeater netwerk gegarandeerd is. Als repeater-netwerk zijnde heeft WRLP geen vaste inkomstenbron en zijn wij geheel afhankelijk van sponsoring en donaties. Ook in 2018 zullen de kosten aanzienlijk meer worden doordat wij het netwerk nog meer willen gaan uitbreiden, verbeteren, en vooral professionaliseren zodat er in de toekomst een landelijke dekking is door heel Nederland.

Wij danken iedereen, en in het speciaal onze donateurs en sponsoren en een grote groep enthousiasten gebruikers die het repeater-netwerk steunen in het succesrijke 2017! namens alle vrijwilligers van het WRLP repeater-netwerk wensen wij iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig en zenderrijk 2018!

4 thoughts to “WRLP jaaroverzicht 2017!

• Steven

Bij deze wil ik ook mijn dank uit brengen aan het hele team wat aan wrlp werkt . Zonder jullie hadden we dit ook niet kunnen bewerkstellingen. Van uit Kampen wens i k dan een ieder een zalige kerst en een goed begin van 2018 en natuurlijk een succesvolle voortzetting van het WRLP systeem.
    73,s Steven repeater beheerder van Kampen

• Franz

Voor iedereen op de wrlp hele fijne feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar toegewenst van. Miranda de Kids en mijzelf.

• romeo mike

de repeater boven smilde zal geblokkeerd worden door mij met heel veel vermogen hoeft dat niet